Sabtu, 28 Julai 2007

Bahan Pendidikan

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Pendekatan pengajaran dan pembelajaran boleh dilaksanakan melalui pelbagaikaedah pengajaran dan pembelajaran seperti eksperimen, perbincanga, simulasi, projek, lawatan dan kajian masa depan.

Dalam kurikulum ini, cadangan kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk mencapai objektif pengajaran yang tertentu dinyatakan secara eksplisit dalam bentuk aktiviti pembeelajaran.
Walau bagaimanapun, guru boleh mengubah suai cadnagna aktiviti pembelajaran jika perlu.
Kaedah pengajaran dan pembelajaran yang pelbagai dapat meningkatkan minat murid terhadap sains. pelajaran sains yang tidak menarik akan membosankan pelajar.
Guru perlu prihatin terhadap pelbagai kecerdasan di kalangan pelajarmasing-masing. kaedah dan aktivit yang yang berbeza perlu dirancang untukmurid murid yang berbeza kecerdasan. Contoh kecerdasan ini ialah visual dan ruang, verbal linguistik, muzik dan irama, logikal matematik, kinestatik, perhubungan antara individu, perhubungan dengan diri sendiri, perhubungan antara insan dengan penciptanya dan pemahaman tentang alam sekitar.
Berikut diberi penerangan ringkas mengenai kaedah-kaedah ini.

Ekseperimen
kaedah eksperimen adalah satu kaedah yang lazim dijalankan dalam pelajaran sains. Murid menguji hipotesis secara penyiasatan untuk menemuikonsep atau idea sains yang tertentu. kaedah saintifik digunakan semasa eksperimen.
Menjalankan eksperimen menggunakan kemahiran berfikir, kemahiran proses dan kemahiran manipulatif.
Secara kebiasaan, langkah yang diikuti semasa menjalankan eksperimen adalah seperti berikut:
1. Mengenal pasti masalah
2. Membuat hipothesis
3. Merancang eksperimen:
- mengawal pemboleh ubah.
- menentukan peralatan dan bahan yang diperlukan
- menentulkan langkah menjalanakan eksperimen
- kaedah mengumpulkan data dan menganalisis data
4. Melakukan eksperimen
5. Mengumpul data
6. Menganalisis data
7. Mentafsirkan data
8. Membuat kesimpulan
9. Membuat laporan

Dalam konsep pelancongan pelajar, adalah dicadangkan selain daripada eksperimen yang dibimbing oleh guru murid diberi peluang mereka bentuk eksperimen, iaitu mereka sendiri yang merangka cara eksperimen yang berkenaan boleh dijalankan, data yang boleh diukur dan bagaimana menganalisis data serta bagaimana membentangkan hasil eksperimen mereka.

Perbincangan
Aktiviti di mana murid menyoal dan mengemukakan pendapat berlandaskan dalil atau alasan yang sahih. Semasa perbincangan, murid perlu mempunyai fikiran terbuka untuk menerima pendapat orang lain. perbincangan perlu dijalankan semasa dan sebelum sesuatu aktiviti.

Projek
Aktiviti yang dijalankan oleh individu atau sekumpulan murid untuk mencapai sesuatu tujuan tertentu dan mengambil masa yang panjang serrta menjangkau waktu pembelajaran yang formal.
Murid dikehendaki mengenal pasti kaedah untuk menyelesaiakan masalah yang dikemukakan dan seterusnya merancang keseluruhan projek. Hasil projek boleh dalam bentuk laporan, artifak atau lain-lain perlu dibentangkan di hadapan guru dan para pelajar lain.

Lawatan
Pembelajaran sains tidak hanya terhad dalam sekolah sahaja. Pembelajaran sains melalui lawatan ke tempat seperti zoo, muzium, pusat sains, institusi penyelidikan, paya bakau dan kilang boleh menjadikan pembelajaran lebih berkesan, menyeronokkan dan bermakna.
Untuk mengoptimumkan pembelajaran melalui lawatan, ia mesti dirancang rapi dengan para pelajar perlu menjalankan aktiviti atau melaksanakan tugasan semasa lawatan. Perbincangan selepas lawatan perlu diadakan. Kajian lapangan yang sering dijalankan dalam tajuk ekologi merupakan salah satu contoh keadaan ini.

Kajian masa depan
Murid menggunakan pemikiran kritis dan kreatif untuk meninjau perubahan keadaan daripada masa lalu ke sekarang dan meramalkan keadaan pada masa depan.pedagogi ini berpusatkan murid dan menggabungjalinkan pelbagai bidang seperti pendidikan moral, pendidikan alam sekitar. Nilai murni seperti ini bertanggungjawab dan bekerjasama dipupuk melalui kaedah ini.

Penyelesaian masalah
Penyelesaian masalah adalah satu kaedah yang melibatkan murid secara aktif untuk membuat keputusan atau untuk mencapai satu sasaran tertentu. Semasa penyelesaian masalah, aktiviti seperti simulasi, perbincangan dan eksperimen boleh dijalankan. Secara umumnya, penyelesaian masalah melibatkan langkah berikut:
1. Kenal pasti dan faham masalah
2. Jelaskan masalah
3. Cari alternatif penyelesaian masalah.
4. Lakukan operasi penyelesaian.
5. Nilaikan penyelesaian

Jumaat, 27 Julai 2007

Al-Fatihah Untuk Cikgu Yem

إن لله وإنا إليه رجعون
الفاتحة
untuk aruah Cikgu Yem - mantan Pegawai Jabatan Pelajaran Perlis yang telah kembali kerahmatullah pada hari ini ( 27 Julai 2007 ) Semoga ruhnya sentiasa dirahmati Allah dan diletakkan bersama dengan roh orang-orang yang soleh. Amin

Khamis, 26 Julai 2007

Dedikasi

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sebagai mengingati dan mengenang kembali, Madrasah an-Nahdzah tempat ana dan kawan-kawan ana di Bukit Besar bermain seketika dulu, jadi ana namakan blog ini dengan nama Madrasah Nahdzoh.

Sebenarnya tempat ini begitu banyak memberi pengajaran dan didikan kepada jiwa ana, dan jiwa rakan-rakan ana. Telah ramai yang keluar dari benak madrasah ini yang berjaya dalam pelbagai bidang dan lapangan kehidupan. Sememangnya Bukit Besar dan lebih sinonim dengan Madrasah Nahdzoh ini terdiri dengan megahnya sekitar tahun 1967 hinggalah sekarang.

Tuan Haji Othman an-Yunusi atau lebih dikenali dengan nama Pak Man dengan dibantu oleh orang-orang kanan beliau, keunggulan pondok Pak Man adalah setaraf dengan Pondok Pak Ya ( Pondok Padang Lumat ). Bersama dan bersaing dalam produksi ulama' pondok.

Kejayaan ini sekarang hanya tinggal sejarah, gemulah Pak Man tiada lagi. Tiada lagi Pak Man Janggut atau Tok Wan Janggut, dan zaman Madrasah Nahdzoh ini semakin bertukar dari sebuah pengajian pondok tradisi kepada pengajian morden. Walauapapun usia yang mendatang, Madrasah Nahdzoh akan tetap dikenang oleh generasi terdahulu termasuklah ana, yang pernah hidup dan membesar di bawah lembayung kecemerlangan institusi pondok.

TERIMA KASIH.. Tok Ayah..

Komuniti J-QAF IP Perlis

Kepada semua pelajar KPLI JQAF, KPLI-SABK, KDPM-SABK..selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke-50