Sabtu, 6 Ogos 2011

PERLUKAH WITIR DITUNAIKAN DUA KALI DALAM 1 MALAM?

PERLUKAH WITIR DITUNAIKAN DUA KALI DALAM 1 MALAM?

WAKTU SOLAT WITIR

Hukum solat witir ialah sunat pada pandangan jumhur ulama, manakala Hanafiyah berkata hukumnya adalah wajib. Paling sedikit rakaat solat witir ialah 1 rakaat dan paling banyaknya ialah 11 rakaat.

Waktu solat witir ialah selepas solat Isyak sehingga ke naik fajar yang kedua; ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

(إِنَّ اللهَ زَادَكُمْ صَلَاةً وَهِيَ الْوِتْرُ، فَصَلُّوْهَا مِنْ صَلَاةِ الْعِشَاءِ إِلَى طُلُوْعِ الْفَجْرِ)رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه.

Ertinya: “sesungguhnya Allah SWT telah menambahkan kamu satu solat, iaitu solat witir, maka solatlah kamu akannya (solat witir) dari masa solat Isyak hingga naik fajar.”

Kepada sesiapa yang tidak melakukan solat tahajjud, maka lebih afdal baginya menunaikan solat witir sesudah solat isyak. jika dia mahu melakukan solat tahajjud, afdal baginya menunaikan solat witir selepas solat tahajjud; ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

(مَنْ خَافَ مِنْكُمْ أَلَّا يَسْتَيْقِظَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ ... فَلْيُوْتِرْ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ، ثُمَّ لِيَرْقُدْ، وَمَنْ طَمِعَ مِنْكُمْ أَنْ يَقُوْمَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ... فِلْيُوْتِرْ آخِرَ اللَّيْلِ) رواه الترمذي وابن ماجه.

Ertinya: “sesiapa yang kuathir tidak dapat bangun pada akhir malam, maka solatlah witir pada awal malam… dan sesiapa yang berebut untuk bangun di akhir malam, maka solatlah witir pada akhir malam.”

Diriwayatkan dalam sebuah hadis, Nabi SAW bertanya kepada Abu Bakar:

(مَتَى تُوْتِرُ؟) فَقَالَ: أُوْتِرُ، ثُمَّ أَنَامُ، ثُمَّ أَقُوْمُ، فَقَالَ: (أَخَذْتَ بِالْحَزْمِ)، وَقَالَ لِعُمَرَ (مَتَى تُوْتِرُ؟)، فَقَالَ: أَنَامُ، ثُمَّ أَقُوْمُ، ثُمَّ أُوْتِرُ، فَقَالَ: (أَخَذَ هَذَا بِالْقُوَّةِ).

Ertinya: (bila kamu solat witir?) Abu Bakar berkata: aku solat witir, kemudian aku tidur, kemudian aku bangun, sabda Nabi SAW: (kamu telah mengambil pakej ini.) Nabi bertanya Umar pula: (bila kamu solat witir?) Umar berkata: aku tidur, kemudian aku bangun, dan aku solat witir, Nabi SAW bersabda: (dia telah mengambil ini (solat witir) dengan kekuatan.)

Ulasan penterjemah: berdasarkan hadis ini, harus ditunaikan solat witir itu di awal malam selepas Isyak atau di akhir malam iaitu sepertiga malam.

Jika seseorang itu TELAH menunaikan witir pada awal malam (CONTOHNYA SELEPAS SOLAT TARAWEH), kemudian dia tidur, dan selepas itu dia bangun pula untuk solat tahajjud, maka ia tidak mengurangkan witirnya. Ertinya witirnya tidak terbatal dan dia tidak perlu menunaikan witir KALI KEDUA lagi. Ini berdasarkan hadis Nabi SAW:

(لاَ وِتْرَانِ فِيْ لَيْلَةٍ)رواه أبو داود والترمذي والنسائي ertinya: “Tidak ada dua witir dalam satu malam.”

Maka sesiapa yang yakin bahaya dia telah solat isyak, dan selepas itu dia tunaikan solat witir, kemudian dia teringat pula bahawa sebenarnya dia belum lagi solat isyak, maka dia hendaklah solat isyak dan tidak lagi perlu mengulangi solat witir tersebut.

(Sumber: Terjemahan dari kitab: al-Bayan fi Mazhab al-Syafie, Abi Yahya bin Abi al-Khair bin Salim al-Imrani al-Syafie al-Yamani, Tahqiq: Qasim Muhammad al-Nuri, Berut: Dar al-Minhaj, 2000, jld.1, hlm. 265.)

Tiada ulasan: